2011. augusztus 4., csütörtök

ÉS MÉG MINDIG RAMADAN

....mármint a téma ,merthogy a ramadan augusztus hónap végéig tart, és minden estét finomságokkal zárunk ,gondoltam megosztom az arab konyha finomságait ha csak fényképeken keresztül is veletek.
Ebben a hónapban sok olyan ételt készítek amik az arab konyha legelterjedtebb fogásai , amiket nekem sem esik nehezemre elkészíteni, az egyszerűségénél ,az alapanyagok beszerzésénél ,és a nem túl hosszú főzési időnél fogva.....ja és persze fontos az is én is szeressem őket ....megenni.
Néhány bejegyzést ennek a témának fogok most szentelni ,hátha egy kis kedvet csinálok hozzá......



menta zöld teával

Egyik elengedhetetlen kelléke az arab konyhának a mentatea , amit mindig frissen készítenek ,és forrón kortyolgatnak minden étkezésnél és azon kívül bármikor....
Egy óriási csokor mentából és egy kanál zöld teából jó erősre készítik a teát ,rengeteg cukorral ,amit mi nem szeretünk ezért mindig kihagyunk..:)) 
Néztek is rám furcsán Marokkóba mikor mondtam hogy én nem kérek bele semmit ,ezért a kedvemért egy külön kancsóba csináltak teát cukor nélkül, mindenki a szemöldökét húzogatta.




datolya

Egy másik elengedhetetlen kellék a ramadan étkezéseinél a datolya ,egy pohár vízzel és pár szem finom illatos datolyával kezdenek meg minden étkezést , gondolom az értelme ugyanaz mint nálunk az éhgyomorra szilvalekvárnak.....hogy elősegítse az emésztést és a kiválasztást .  
Kis családunkban egy általam készített marokkoi zászló mintájával díszített dobozban vannak a kincsek...hát sajnos az árát tekintve is azok !!! :(




msemen

Ez egy kenyér fajta ,a képen 2 verzió látható ,a felső szögletes kenyerek élesztővel ,grízzel,hajtogatva készültek,az alsó kerek változat pedig sima alaptészta kilapítva.
Msemen rengetegféle változatban ismert ,töltve mindenfélével ,alapanyagok összetevőit tekintve ,formára......de gondoljuk csak meg nálunk Európában milyen változatos formában, hányféle kenyér létezik..





harira v. haréra

Egy leves ami szintén elengedhetetlen ramadan idején ,rögtön a datolya után esznek egy kis tányérral ,azután egy kis pihi , beszélgetés ,hiszen a böjti vacsik mindig baráti-rokoni társaságban zajlanak ,és csak utána jön a többi finomság de általában abból már mindenki csak csipeget...:)
Engem leginkább a rántott levesre emlékeztet az íze és a színe, belecsurgatott tojással , de ennél jóval több .



kuszkusz

A kuszkusz.....:)  hát nem annyira kedvenc ,már az arabok körében ,ott ez olyan étel mint nálunk a paprikás krumpli ,de én szeretem a sok zöldség miatt.
A kuszkusz nem más mint egy keménybúza-dara...  ,az alsó edényben zöldségek és kevés hús ,pici fűszeres vízben fő,míg felette a szita szerű edényben a dara gőzölődik ,amit időnként ki kell borítani megforgatni ,jól átkeverni visszatenni, elég nagy macera....de én leleményes Magyar ember vagyok ám.......:)
A zöldségek és a hús alól a lében lévő maradékot leszűrik ,a levet pedig a kuszkuszra öntik amikor kész a tál..hát én sporolós vagyok így nem leszűrtem hanem leturmixoltam az alján maradt apró zöldséget,a képen az van a pohárban..:))




krachel

Egy igen finom süti vagy édeskenyér ahogy az arabok hívják ,és ennek is van számtalan változata ,azt hiszem az ánizs jellegzetes íze nem hiányozhat egyikből sem ,talán ez a közös pont ahol az édeskenyerek találkoznak.
Az egyébként is édes szájú arabok ilyenkor még több édességet csinálnak és vesznek ,nagyon finom visszafogott ízű sütiktől az igazán gely édességekig .
A leginkább jellemző az úgynevezett SIBEKIA de azt nem tudok készíteni sajnos bár próbáltam ,talán a hónap folyamán kapunk valakitől és akkor lefotózom,egyébként az a gely kategória ,és ennek is számos változata van mind formáját mind töltetét vagy ízesítését tekintve.





gyümölcsök

Az étkezés befejezése mindíg a gyümölcsökkel telik ,mindenféle idénygyümölcs feldarabolva kínálja magát hogy egy kis enyhülést hozzon a melegre és a telepakolt gyomorra...:)
de gyorsan előkerülnek az aprósütemények is ,beszélgetés közben rágcsálni, mindkettőt...mármint a gyümölcsöket és a kis kekszeket.....jó időtöltés az éjszaka folyamán...már csak azért is mert hajnal 3 után megint nem lehet enni-inni semmit estig a napnyugtáig.


Hát mára ennyit, a következő bejegyzésben a reggeliről fogok írni és talán néhány új sütit is csinálok..
JÓ ÉTVÁGYAT!







3 megjegyzés:

  1. Na, akkor egy kicsit bővebben!:)
    Tea, datolya OK! A tészta, mi az hogy alaptészta? Tojással, vagy anélkül, mint a macesz?
    A kuszkusz, azt hittem, csak a dara...Ismerem, néha használom is. Viszont, ami alul van a fazékban, az milyen hús és zöldség, milyen fűszerrel?
    A krachel tök jól néz ki, kár, hogy ánizsos, annyira nem csípem, nálam variálható lenne:) leírnád a receptjét?:)
    ja, a leves! Hát, az tényleg olyan,mint a rántott leves és akkor mi van benne, ha nem tojás? Több kérdésem nincs...:DDD

    VálaszTörlés
  2. ok rendben küldöm a recepteket..:)))))
    egyébként gondoltam hogy téged a részletek is érdekelnek. :DDD

    VálaszTörlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés